Thursday 14 October 2010

7 AyaT-AyaT CinTa

salam semua....hai kmbali b'sua..aku nk b,kongsi cerita cket nieghh...baru2 nie aku ada t'baca satu artikel nie yng b'tajuk 7 ayat-ayat chinta dalam islam nie....aku pom pa lagi baca lah nye...(bese lah remaja an lau bab2 nie mang laju jah)...aku t'cagt lah t,sentuh hati dengan kandungan nye yng b,bunyi....
sila baca dengan teliti...

sabda Rasulullah S.A.W

"barangsiapa yang hafal dan mengamalkan tujuh kalimah ini akan
dimuliakan oleh Allah dan malaikat dan akan diampuni dosa-dosanya
walau sebanyak buih di lautan"


1.Bismillahhirahmannirahim:.pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2.Alhamdullilah:.pada tiap-tiap kali habis melakukan sesuatu.

3.Insya-Alllah:.jika ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang.

4.Astagfirrullah:.jika tersilap mengatakan sesuatu yang buruk lagu keji.

5.Lahaulawalaquataillahbillah:.bila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat ataupun melihat sesuatu yang buruk.

6.Innalilah:.jika menghadapi musibah atau melihat kematian.

7.Laailaahaillallah:.bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyak nye dan amalkan selalu moga-moga kita tergolong dalam kalangan orang yang terpilih oleh Allah.


slepas aku membaca artikel niehh ha aku pom terpikir lah dlam kpala ku ini......timbullah persoalan dalam diriku ini....
adakan aku nie layak ka untuk berchinta seperti yang d'anjukan oleh islam??....compiuss sdeyhh....sama2 lah kte sebagai umat islam untuk pikirkan nyee...
renung-renungkan teman2 ku....

No comments:

Post a Comment